Saari följer valvakan (uppdateras)!

2010-09-19 @ 21:15:56
21.15

Jag sitter just nu hos min kusin Maari och följer valvakan. Jag fick en chock av SVT:s valundersökning som direkt sa att Sverigedemokraterna med deras siffror skulle entra riksdagen. Det här är allvarligt och fruktansvärt, det kan nog alla utom SD enas om. Medan rösterna räknas så har SD bara ökat och det skrämmer mig faktiskt mer än en borgelig regering.

Jag röstade på Vänsterpartiet i riksdagsvalet och att V går framåt är förståss glädjande, det är ändå hyfsat jämnt mellan blocken också vilket gör detta val till en riktig rysare.

V är också de enda som uttalat ordet "rasism" när de fått frågan om deras åsikter kring SDs framfart. Det tycker jag är äkta och modigt! Det kändes också betryggande när C likt V uttalade sig om att de inte kommer förändra sin politik till SDs fördel, som det blivit i Danmark.

Jag kommer uppdatera det här inlägget, förmodligen kommer jag vara jävligt förbannad. Jag har varit förbannad länge och ikväll har det kulmen hoppas jag. Det är stressande att vara arg, men jag kan inte låta bli!


22.07

Det här är inte bra för min mentala hälsa.

Jag sitter här med hjärtat i halsgropen och häpnas över att SD också fått röster från mitt barndoms samhälle, Nordmaling. En liten kommun i Norrland.

SD anser sig blivit smutskastade i media och av de andra partierna, men det borde ju vem som helst förstå inte handlar om smutskastning utan om vikten av att fokusera på SDs främlingsfientliga politik.

Jag har ont i magen för att jag naivt nog inte trodde på att SDs valkampanj skulle ha någon speciell effekt på väljarna, men det hade de uppenbarligen. Något som är säkert är att vi har ett problem som måste lösas i nästa val, tyvärr kommer kanske många ångra sig. Med en borgelig regering på detta så börjar jag faktiskt tappa hoppet.

Jag sitter och tänker på min schizofrena vän som hotas utförsäkras när hon når 30 år.


22.14

Citerar: "Förstår inte
varför alla SD:are pratar med konstig dialekt. Om de nu är i Stockholm
får de väl anpassa sig till hur vi pratar här. Förslag: 1) minska
inflödet av SD:are med 90 %, 2) assimilera alla SD:are så att de övertar
våra värderingar."


22.21

Lars Ohlys tal var fantastiskt!



22.33

När Jimmie Åkesson har anledning att fira, har vi anledning att sörja.



22.42

Hatten av till Miljöpartiet! De var mitt andrahandsval detta år. Mycket bra sagt om SD!



23.17

Jag förstår att Lars Ohly inte klarar av att gå i närheten av Jimmie Åkesson. Visst är det en protest som jag verkligen förstår, men det har inte fungerat bevisligen. Å andra sidan kan man i backspegeln se att man borde tagit debatten mot SD och diskuterat invandringspolitiken mer eftersom det uppenbarligen är av intresse.

De blonda flicksnärtorna på SDs valvaka som knappt är röstmyndiga förstår förmodligen inte vad de stödjer och det är därför hemskt viktigt att informera om sanningen kring SDs främlingsfientlighet.



00.30

Jag kan konstatera att vi är alla förlorare ikväll. Hur vi ska lösa detta är svårt. Jag vet inte vad som vore värst, att MP svarar på Reinfeldts inbjudan och går med i alliansen för att slå ut SD så gott det går, eller om de stannar och utgör det gröna hos de rödgröna och gör SD till vågmästare. Vad tycker ni?

Nej, ingen är nöjd idag. Jag vet inte hur vi ska gå vidare, hur vårt Sverige kommer att se ut. Det här är vad alla fasade inför, mardrömmar kan besannas. Läget är kritiskt, tyvärr.



02.20

Sömnlös, skakig, arg. Jag skrev tidigare att detta inte är bra för min mentala hälsa och det var en underdrift. Svante ligger och sover, helt utan oro. Jag är full av oro orolig inför framtiden. Jag ser bara problem. Som så många andra sagt, som jag konstaterat redan men måste säga igen; Ikväll är vi alla förlorare.



xoxo Saari
Kommentarer
Postat av: Celia

Jag som ville ha en ny regering, verkar ju inte bli så :( vad man ser och hör.

2010-09-19 @ 21:37:25
URL: http://celiadanielsson.blogg.se/
Postat av: Saari

Samma här. Den här valvakan har gått från att vara spännande och allvarsam till enbart allvarsam.

2010-09-19 @ 22:09:30
URL: http://dissociativ.blogg.se/
Postat av: Anonym

hoppas mp stannar hos de rödgröna och man tvingas utlysa omval. parlamentariskt kaos kan nog behövas i ett sånt här läge då det är av yttersta vikt att vi blir av med borgarna.

2010-09-20 @ 01:34:28
Postat av: sanna

Jag fattar inte hur SD kom med. Dom vill även förbjuda aborter efter vecka 12, idag har man till vecka 18 på sig att göra en abort.

2010-09-20 @ 09:05:45
Postat av: Clarisse.

''När Jimmie Åkesson har anledning att fira, har vi anledning att sörja.''



de mest sanna ord jag hört idag!



2010-09-20 @ 12:26:49
URL: http://clarisseaeabeatrix.wordpress.com/
Postat av: Saari

Jag förväntar mig att det kommer råda ett visst kaos i svensk politik hädanefter.



Det finns inga vinnare i det här valet. Sorgligt men sant.

2010-09-20 @ 18:48:54
URL: http://dissociativ.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: