Om Saari.

2009-06-15 @ 00:48:00
 

 

 

Det är aldrig tyst. När jag går fram på gatan så dansar jag, på mitt eget sätt i de takter jag hör. Jag upplever musiken på ett sätt som ingen annan gör. Jag lever i en melodi och i en rask takt som bär mig upp och vidare. Poesi blir noter, och ljud blir ord. Det är en ständig rörelse i mitt huvud, ibland ordlöst, ibland med utropstecken. Färgerna spelar sin melodi framför mig, i dur och moll, maj och sjuor, och jag känner mig så enormt levande.

 

Jag är glad att du hittat till min blogg. Här berättar jag om mina dagar, delar med mig av tankar och gör ibland videobloggar som innehåller diskussioner, musik och dokumentation av min vardag, Sedan kan jag inte låta bli att vara lite spexig också, jag har självdistans och humor och för att vara ärlig så är jag lite galen också. Vad som helst kan hända, det finns ingen mall för hur jag är eller hur jag väljer att uttrycka mig.

 

Men att uttrycka mig har varit centralt hela mitt liv. Jag har gjort det via text, via musik, via handlingar och sättet jag lever ut min personlighet. Därför passar min alldeles egna blogg perfekt för mig, här finns plats för mig.

 

 

 

 

Jag heter Sara men kallas oftast för Saari. Det är ett smeknamn som följt med mig sedan jag var liten. Jag är 27 år och tycker om att spela gitarr/trummor/sjunga samt testa mig fram bland musikinstrument. Jag samlar på olika slagverk och andra instrument, jag har en akustisk gitarr som är nylonsträngad, hon kallas Spanjorskan. Min andra gitarr, den första jag fick, är en röd stålsträngad som heter Daisy.

 

Jag lever ihop med Mary, hon är min livs kärlek och vi har varit ett par sedan 4 år tillbaka. Tillsammans bor vi i en hyfsat stor tvåa med våra tre katter och en hund och det är kreativitetens näste. Mary sysslar mycket med scrapbooking och är publicerad författare, jag pysslar mest med att skriva och att musicera men målar ibland också. Vi ser gärna på skräckfilmer tillsammans och jag är lycklig varje kväll som jag får somna med näsan i hennes nacke.

 

Vi är båda engagerade och sitter i styrelsen för 12:e septemberrörelsen, en förening med nollvision för suicid och en hjälp för de människor som förlorat någon till psykiatrins brister. Vi arbetar för en tryggare vård och för att människor ska få hjälp att säga ifrån när det värsta har inträffat. Vi stöttar om anhöriga vill anmäla vården för felbehandling.

 

Jag har medlem i föreningen Tilia där jag kommer arbeta som mentor för en ungdom. Det ligger mig varmt om hjärtat att hjälpa de som är drabbade av psykisk ohälsa.

 

Om dagarna så sköter jag djuren och hemmet men åker ofta till Kärnhuset i Umeå och bokar musikstudion. Förutom det och ideellt arbete så läser jag gärna fantasy, facklitteratur, ungdomslitteratur eller självupplevda berättelser. Jag går i terapi för min psykiska ohälsa och jag skriver på en ungdomsroman som är mitt hjärteprojekt.

 

Jag är sjukskriven på grund av att jag är bipolärt schizoaffektiv. För de som inte vet vad det innebär, så kan man säga att det är ett mellanläge mellan bipolär sjukdom och schizofreni. Jag kan drabbas av hypomanier och depressioner som bipolära människor gör, men där emellan kan jag också få psykoser med hallucinationer och vanföreställningar. Jag arbetar för att kunna återhämta mig från detta och har även ett latent självskadebeteende som gjort att du kanske skulle reagera om du såg mig i kortärmat eller i shorts. I min blogg skriver jag en del om mediciner och självskadebeteende för att skapa förståelse och också avdramatisera mina krigsskador. Jag har numera en självrespekt som jag inte hade förr och har inte skurit mig på över 4 år. Jag läker både fysiskt och psykiskt men har en ganska lång och svår historia bakom mig som du kan skymta i min blogg.

 

 




Namn: Sara Forslund.
Ålder: 27 år.
Bor: I en tvåa på Ålidhem.
Sysselsättning: Sjukskriven men arbetar ideellt för 12:e septemberrörelsen, är mentor för föreningen Tilia och går i olika gruppterapier. Hoppas på att hitta några människor att jamma med i Kärnhusets studio, var inte rädd att kontakta mig om du vill lira!
Civilstatus: Kär och förlovad med Mary.
Ser på TV: Idol, American Horror Story, Simpsons, Vänner, Numbers, Navy CIS, allt med Fredrik & Filip, United States of Tara, Dawsons Creek, Sabrina Tonårshäxan, OC,
Favoritfilmer: 10 things I hate about you, Donnie Darko, Girl interrupted, Viskningar och rop, Natural born killers, Lejonkungen, Den oändliga historien, Ringaren i Notre Dame.
Äter: Helst sushi och Ben & Jerry’s ice cream.
Dricker: Vatten, Loka Crush, Dr Pepper, Baileys, öl.
Lyssnar på: Synth/electro/blippblopp/pop/gothic/progressiv metal oftast. Allätare.
Favoritband: VNV Nation, Wintergatan, Alice in Videoland, Detektivbyrån, Lacuna Coil, Garbage, Slagsmålsklubben, 047, Nine Inch Nails, Lana del Rey, Amanda Jenssen.
Beroende av: Snus socker, datorn/internet, musik, uttryck.
Älskar: Min flickvän, familj och mina närmsta vänner, filosofera över en kopp kaffe, sena nätter/tidiga mornar, glass, trygghet, hög musik, fest och dans, konserter, teater (både att spela och titta), Bergmanfilmer, svartvitt.
Hatar: Orättvisor, osanningar, ångest, mobbing, sjukdomar och dess följder, konservativ politik, när internet helt plötsligt slutar funka, skrivkramp, avstånd, folk som bara är för på, folk som inte ger mig en chans.

Tack för att du besöker min sida och tveka inte att skriva en rad!

 

 

Älskar oss!
 

 

xoxo Saari