Enkla trumnoter till trumset.

2014-10-26 @ 21:43:56
 
 
Mary undrade lite hur noter egentligen ser ut när det kommer till slagverk så jag googlade fram en bild på hur trumnoter kan se ut till ett vanligt trumset. Det är faktiskt inte mer komplicerat än såhär, även fast en trumma är en trumma och man inte slår noter som på piano eller ackord som på gitarr. Det var länge sedan jag läste noter men jag tycker att det är så mycket enklare än att läsa noter till andra instrument om jag ska vara ärlig. Nåväl, allting handlar väl om vad man är van vid. Jag kan inte läsa andra noter, men när jag sjunger så brukar jag i alla fall få en idé om när det går upp och går ner. Ett litet stöd, sådär.
 
Jag måste poängtera att de mest grymma musikerna överlag är de som hör och sedan repeterar och spelar på känsla. Man måste inte kunna noter för att lära sig lira trummor riktigt bra. Man behöver inte veta vad alla trummor heter eller annan teori. Däremot är det ganska bra i början när man ska lära sig spela exempelvis "cykelstyre" som det så fint brukar kallas. Hi-hat+baskagge, hi-hat, hi-hat+virvel, hi-hat. Och så vidare.
 
Bjuder på lite truminspiration, notera hur avslappnad hon är. De flesta "nybörjare" spänner sig så otroligt mycket. Själv fattar jag inte hur trummisen i The Corrs orkar spela på det sätt hon gör...
 
xoxo Saari