Psykeveckan: Avslutande dag 7 med Frisk och Fri.

2014-11-09 @ 20:32:46
 
 
 
Idag var det den slutliga finalen på Psykeveckan här i Umeå. Jag och Mary åkte ner på stan, köpte snus och promenerade till Kärnhuset. Vi lyssnade på en föreläsning om att bli utbränd i unga år, sedan bytte vi plats i lokalen och satte oss lite bekvämare med Emma från Tilia. Efter det gick tjejerna från Frisk och Fri upp på scenen och berättade modigt om sina egna upplevelser av att lida av ätstörningar och vägen till tillfrisknad.
 
Efteråt pratade vi med en tjej som hette Malin och hon var jättetrevlig och fin. Ni vet, ibland kan man ju bara plötsligt gilla någon skarpt. Hon var en sådan person. Hon var dock tvungen att gå ganska snart efter föreläsningen.
 
Emma, jag och Mary satt kvar en stund och Anna, Matilda och Terese som just föreläst om sina liv kom och pratade med oss. Det var synd att vi inte kunde prata längre, vi hade alla ställen att vara på. De var så kloka, vi berömde deras insatser och jag det kändes så bra att det inte var något snack om siffror eller annat som annars kan trigga andra med ätproblematik. De poängterade också att sjukdomen eller graden av sjukdomen inte satt i vad man vägde. Anna nämnde också att hon fått hjälp via internet, men påpekade att det också fanns ett problem i att vissa bloggar är inriktade på ätstörningar som livsstil. Hon har bra tips på hashtags och bloggar för att peppa upp sig själv mot att leva ett friskare och friare liv. Mary filmade delar av Annas del i föreläsningen som jag kommer att lägga upp här imorgon.
 
De bara stod där och var friska och fria, helt underbart. Jag hoppas att de börjar sälja sina t-shirts där det står "Här står jag och duger", jag vill ha en sådan!
 
Rosita på Kärnhuset föreslog att vi från Frisk och Fri, Tilia och 12:e septemberrörelsen skulle kunna träffas med andra ungdomar, eftersom vi alla är relativt unga och kan relatera. Våra föreningar kompletterar varandra så bra tycker jag, en riktigt bra idé. Vi får fortsätta att spåna på det.
 
Jag och Mary gick till musikstudion för att jag skulle boka en tid och så rockade vi loss lite. Det bor ju faktiskt en liten basist i Mary för den som inte vet. Sedan gick vi till bussen, glada och nöjda med dagen.
 
Det har varit en omvälvande och fantastisk vecka - men det är bara Psykeveckan som är slut. Föreningslivet går vidare, jag kan inte påminna nog om att 12:e septemberrörelsen har en träff imorgon på Kärnhuset 18.30 och att jag möter intresserade i entren för att guida dem till fikat och källarlokalen som vi har bokat.
 
Nu ska jag försöka maila iväg foton som jag tagit på de andra föreningarna under veckan som gått. Sedan ska jag SOVA.
 
 
 
 
 
 
Jag sitter här helt lycklig i vår sköna soffa och betraktar Mary som däckat och snarkar, samtidigt spelas vår låt I Choose You på Spotify. Tröttheten tar ut sin rätt. Det är allt för idag, nu ska jag bara njuta till tonerna av Wintergatan nu. Det blir en tidig kväll.
 
Tack ALLA som deltagit, alla nya vänner jag fått och nya kontakter med olika föreningar. Tillsammans kan vi skapa ett mer tolerant och stöttande samhälle. Kärlek!
xoxo Saari
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: