Imorgon när kriget kom av John Marsden.

2012-01-12 @ 16:00:45
När jag var liten funderade jag ofta på vad som skulle hända ifall det blev krig i Sverige. Jag fantiserade om en invasion, om att jag och min familj var tvungen att ta till flykten och valde vilket gosedjur jag helst ville ha med mig. Hur mycket kunde man ta med sig? Böcker, leksaker, vad var viktigast av mina saker att få med? Jag låg och grät ibland på kvällarna för att jag föreställde mig att jag var tvungen att välja mellan att pappa eller mamma skulle dö. Vem skulle jag vilja ha levande? Jag kunde aldrig svara på den frågan, det var därför jag låg och snörvlade i mörkret innan jag tillslut kunde somna.

När jag gick i högstadiet bad en yngre kusin till mig att läsa Imorgon när kriget kom av John Marsden för att hon var ganska känslig och ville veta om boken var någonting för henne. Jag började så småningom att läsa den och fastnade totalt i storyn.

Imorgon när kriget kom utspelar sig i Australien. Ett gäng ungdomar bestämmer sig för att åka ut och campa i vad som kallades Helvetet - det visade sig att Helvetet skulle bli deras fristad. Boken är skriven från huvudpersonen Ellies perspektiv. När de återkommer från sin utflykt finns det ingen el eller ton i telefonen. Hundarna är döda - trots att de inte vill tro att det kan vara så illa så lägger de ihop ett och ett, kommer fram till att de blivit invaderade. På TV har politiker bråkat och under nätterna har vännerna sett hundratals flygplan dundra över himlen.

Det här är början på en bokserie med 7 böcker om krigsperioden och ytterligare 3 böcker om Ellie och efterkrigstiden. Jag sträckläste varenda bok, de väckte mina fantasier från när jag var barn och var välskrivna och otroligt spännande.

Ellie och hennes vänner bildar ganska fort en gerillatrupp eftersom de inte kunde stå ut med att deras familjer var instängda i stan, kunde inte stå ut med att inte göra någonting.

Många frågor ställs - Ellie måste ta ställning till moraliska och etiska frågor. Vad är rätt och vad är fel? Kommer hon kunna mörda med berått mod? Skulle de använda vapen, och kunde de lita på att alla skulle göra vad som krävs i olika situationer som de eventuellt skulle få möta? Vad skulle krävas av dem om de gav sig ut ur Helvetet?

Jag identifierade mig direkt med Ellie. Marsden lyckas verkligen sätta sig in i hur det är att vara en ung kvinna, och varje karaktär har otroligt egna egenskaper vilket gör alla dialoger till perfektion. Efter en stark händelse i boken drömde jag en mardröm om eld och våld och när jag lämnade tillbaka boken till min kusin föreslog jag att hon skulle läsa den lite senare. Den hade gjort mig otroligt engagerad till den milda grad att jag levde deras liv. Jag var alltid vid Ellies sida.

För mig är det ingen idé att låna böckerna på biblioteket. Jag köpte hela serien, eftersom jag läser om dem, gång på gång. Alltid med samma engagemang. Ellie har tagit mig igenom många svårigheter, hon har funnits vid min sida, till exempel när jag varit isolerad på sjukhuset på grund av vinterkräksjuka eller i skolan där jag var mobbad. En tröst i allt det svåra.

Marsden har gjort ett otroligt bra jobb, och jag förstår att han haft svårt att släppa karaktären Ellie. De tre böckerna om efterkrigstiden är annorlunda än böckerna då de är aktörer i kriget, men jag förstår att det fanns så mycket att säga om starka Ellie.

Imorgon när kriget kom finns också som film, och 2012 kommer även bok nummer 2 som film.


Jag ger Imorgon när kriget kom - fullpott!



xoxo Saari
Kommentarer
Postat av: Saga

Jag älskade dom böckerna när jag var yngre!

2012-01-12 @ 17:31:44
URL: http://dadooron-ron.blogspot.com/
Postat av: Vinter

Jag läste dem också, men kom inte längre än till 4:e boken. Det kanske är så att jag borde läsa om dem och läsa de sista också.

2012-01-13 @ 18:24:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: