Diagnostik av blandad.

2011-09-06 @ 17:49:10
Jag ska inte klaga. Jag ska fanimej inte klaga. Jag får träffa norrlands kunnigaste och mest medkännande läkare en gång i veckan nu. Han tycks alltid ha tid för mig. Vi har träffats länge och jag kommer få ha kvar honom som PAL även om jag börjar på Ersbodas behandlingscenter.

När läkaren går igenom korridoren på avdelningen hoppar alla på honom. Alla vill prata med honom. Alla får inte prata med honom i öppenvården, vilket jag får. Jag har en jäkla tur.

Han satte min schizoaffektiva diagnos, men han hann aldrig göra pappersarbetet. Därför fick jag träffa en läkare som jag aldrig träffat förr, tillsammans med en av mina terapeuter. Jag har journalanteckningen bredvid mig och den är full av missförstånd och frågetecken, så jag tänker be min läkare ändra det. Saxat:

"[...] Dock under samtalet verkar pats största problematik handla om psykotiska upplevelser om andliga verk som påverkar henne, ? säkert som påverkar hennes beteende. Det finns hela tiden folk som kommer från en annan värld som kommer att påverka världen och påverka henne. Om pat säger för mycket om dem kan hon på något sätt bli straffad [...]

[...] Samtidigt berättar pat att dessa andliga människor har inget klart mål, de pratar oförståeligt, de pratar andra språk, de pratar inte svenska. Det finns ofta två, en man och en kvinna som bråkar om någonting. Pat själv uppger att de bråkar om vem som ska handla mjölk eller när mjölken är slut. Samtidigt när hon berättar att de inte är bra på svenska blir det oklart för mig att hon har förstått att de bråkar kring detta.

[...] Hon är lugnare i stort sätt och vill komma hem till familjen, d.v.s till sina katter och flickvänner. Pat tycker inte att det här med andliga besök har avslutats. Hon har fortfarande dem och tycker inte att det inte är något psykotiskt och behöver inte medicineras för detta. Det var en hel del diskussion kring detta med pats diagnistik. Hon har fått bipolär diagnos, har också tidigare fått emotionellt instabill, dick diagnos ångesttillstånd oscpec, flera diagnostik av blandad. Senaste diagnostiskt tänkande var schizoaffektivt syndrom som pat diskuterat med tidigare PAL.
"

Nog för att läkare brukar ha bråttom och formulerar sig knasigt, så var det här bland det mest osammanhängande utlåtandet jag fått från en läkare. Men som sagt, vi hade ju aldrig träffats förr.

Nu är jag nyduschad och huden luktar jordgubbe, Puffen sover med magen upp och jag bränner snälla rökelser som doftar mjukt. Dags att äta middag... Var tog den här dagen vägen?

Mamma har varit här, hon scannade mig och drog slutsatsen att jag ändå mår rätt bra. Hon brukar använda min lägenhet som måttstock och jag antar att det ser helt okej ut här hemma. Jag önskar att jag kunde låta henne och pappa slappna av mer.


xoxo Saari
Kommentarer
Postat av: Sussi

Tsss, vem var det som var osammanhängande och psykotisk av er två egentligen (skämt å sido) ;).



Hade lika fin kontakt med personalen på PIVA medan jag var inlagd. Jag vet inte hur man ska beskriva det bäst, men det var lite som om jag vore deras VIP-patient. När jag mådde dåligt gjorde de saker för mig som de aldrig skulle göra för någon annan patient.



En annan gång när jag råkat låsa min internetdosa körde en skötare ner mig till banken i sin privata bil. Senare under dagen var det en händelse som fick mig att känna mig dissad av honom. "För fan, Susanne, jag är ju din bläckfisk, du är min favoritpatient, jag hade väl aldrig åkt ner med nån annan till banken sådär!" sa han då. Rakt in i hjärtat.



Oj, här skriver jag visst en novell. Det jag egentligen ville ha fram är att det är så fint att du har en så fin kontakt med läkaren, och han bevisligen bryr sig lite extra om dig. Det betyder mycket!



Kramar

2011-09-06 @ 18:58:49
URL: http://rage-blackout.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: