Jag vs kriterier för borderline.

2011-09-16 @ 21:39:53
Jag känner att många av mina borderlinesymptom har mattats av. Jag tänkte gå igenom kriterierna och se vilka som finns kvar, vilka som mattats av och vilka jag aldrig haft.


Gör stora ansträngningar för att undvika verkliga eller inbillade separationer.
Jag har fortfarande problem med separationer. Jag brukar nästan inte vilja att min bror kommer hem och hälsar på eftersom jag vet att han därför måste åka bort igen. Det är fortfarande jobbigt, men jag finner en större acceptans i att människor faktiskt måste leva sina liv och inte kan anpassa sig efter vad jag vill.


Uppvisar ett mönster av instabila och intensiva relationer med andra människor som kännetecknas av extrem idealisering omväxlande med extrem nedvärdering.
Jag är osäker på om jag någonsin haft detta problem. Jag har varit inlagd så väldigt mycket, borderlinetjejerna brukar bli bästisar och när de är utskrivna så är den vänskapen som bortblåst - men jag har aldrig haft det så. Jag har istället goda vänner och vinner man min vänskap så är den gjord i sten. Jag är mycket lojal.


Uppvisar identitetsstörning: påtaglig och varaktig instabilitet i självbild och identitetskänsla.
Detta kämpar jag fortfarande med, men jag identifierar mig inte längre med borderline personlighetsstörning utan jag har hittat mig själv samtidigt som jag ständigt hittar nya delar!


Visar impulsivitet i minst två olika avseenden som kan leda till allvarliga konsekvenser för personen själv (t ex slösaktighet, sexuell äventyrlighet, drogmissbruk, vårdslöshet i trafik, hetsätning).
Jag har nog fallit många gånger på grund av min impulsivitet... men nä, jag gör det sällan numera.


Uppvisar upprepat självmordsbeteende med gester, hot eller självstympande handlingar
Jag kan glatt känna att detta kriterium ligger bakom mig, även om jag vet att den kan komma tillbaka om jag skulle slappna av. Jag kämpar med det och vinner mer mark för varje fight.


Affektiv instabilitet som kommer av en påtaglig benägenhet att reagera med förändring av sinnesstämningen (t ex intensiv, episodisk nedstämdhet, irritabilitet eller ångest som vanligtvis varar några timmar och endast i enstaka fall längre än några dagar).
Jag svänger mycket i humöret, men de svåraste svängarna är mina bipolära svängningar. Det är svårt att skilja dem åt ibland faktiskt.


Kronisk tomhetskänsla.
Jag vet faktiskt inte vad det innebär riktigt...


Uppvisar inadekvat, intensiv vrede eller svårighet att kontrollera ilska (t ex ofta förekommande temperamentsutbrott, konstant ilska, upprepade slagsmål).
Jag ser det som att jag har temperament och att det inte längre är en ständig ilska jag bär på, samtidigt som ilskan är min drivkraft. Att min ilska är inadekvat är någonting som inte händer särskilt ofta, enligt mig.


Har övergående, stressrelaterade paranoida tankegångar eller allvarliga dissociativa symptom.
Det här kan jag inte själv uttala mig om eftersom jag även är schizoaffektiv.


Vad detta blir vet jag inte. Jag måste konsultera min läkare först. Men att symptomen mattats av känns underbart. Jag måste ta lite cred för det.


xoxo Saari
Kommentarer
Postat av: Jane l COCONUT

Du ska ta en massa cred för det!

Du är så jävla stark!

2011-09-18 @ 18:46:22
URL: http://coconutwonder.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: