Varför vänder sig barnen inte till sina föräldrar?

2011-06-13 @ 20:46:27
Landstingets mat är inget att ha. Jag satt och rörde i maten när avdelningschefen till tvåan damp ner mittemot mig. Hon undrade hur jag hade haft det och jag berättade att det varit rätt okej förutom när jag råkade krascha ett glas hemma. Det var tunna glasskärvor överallt och jag blev hemskt stressad av det. Inte bara för att djurens skull, utan jag blev väldigt triggad av att plocka upp utsökta små skärvor som jag förut skulle spara och använda att skada mig med.

Jag har dagligen självskadeimpulser, men de blir blekare och blekare så länge jag inte råkar ut för triggande bilder, videor, människor, platser och så vidare. Jag fick frågan om när jag började skada mig, och när jag svarade på den frågan så undrade hon varför man inte går till sina föräldrar när man börjar vilja skada sig själv.

Jag kunde inte ge henne ett svar. För min del så gick jag inte till mina föräldrar eftersom jag dels skämdes över mig själv, samt för att jag ville fortsätta skada mig. Det var just då också någonting väldigt privat, mellan mig och mitt självhat. Jag hade inte en enda tanke på att gå till mina föräldrar om det inte gällde pengar eller skjuts. Att skada sig och be om hjälp är rätt stort och någonting som bara inte fanns, oavsett om man vill ha den hjälpen eller inte.

Det är svårt när man är tonåring, man är vilsen på så många vis. Då tycker jag hellre att föräldrarna ska försöka möta barnen med förståelse. Nu när jag gräver efter svar på hennes frågor i mitt förflutna så kan jag också se att mitt förhållande till mina föräldrar inte var särskilt bra just då, faktiskt. Numera har jag en öppen dialog med dem, men då framstod jag som otroligt lat eftersom jag mellan depressioner, ångest och sömnstörningar ändå skulle orka göra vissa saker. Jag visste faktiskt inte riktigt själv att jag mådde dåligt, innan jag kom i kontakt med en psykolog på Ungdomshälsan.

Som sagt, psykisk ohälsa fanns inte då, inte i min familj och släkt. När jag skadade mig så kände jag en lättnad och det var så otroligt privat. Just att det var en hemlighet var en av de saker som kändes bra just då.

Jag tror snarare att det är viktigare att föräldrarna visar att deras barn kan komma till dem med vad som helst och kanske hålla ögon och öron öppna. DBT har hjälpt mig och min närmsta familj att prata utan större missförstånd, men på tok för sent! I ett tidigare kapitel av mina "självskadekrönikor" så berättar jag om att min mamma anade någonting och en gång greppade mina handleder, vände upp mina armar och granskade dem efter ärr. Jag log inombords för att jag skadade mig på benen, jag kom undan den gången. Det kom fram först när jag en dag var tvungen att sy, och som sagt så hade mamma haft sina aningar mycket tidigt.

Det här får mig att tänka på en vän till mig som jag stod väldigt nära i högstadiet - i hennes familj pratade man om allt, att snacka sex över matbordet var ingen stor grej, men ändå höll hon en ätstörning för sig själv. Om jag minns rätt så upptäckte hon själv inte vilket problem det var förrän hon slutade menstruera. Hon fick hjälp och blev bättre. Poängen av denna anektdot är att hennes familj är den mest öppna jag någonsin mött men att hon ändå gick och bar på en ångest hon inte kunde uttrycka för sina föräldrar.

Man lär av sina misstag. Det kan hända vem som helst, det här med att må dåligt. Det är viktigt att ta itu med problemet så tidigt som möjligt. Som barn är man under sina föräldrars ansvar och man kan räkna med att barnet faktiskt håller en sådan sak som självskadebeteende hemligt så långt det går. Det är en blandning av skam, självhat, ilska mot föräldrarna, skolan, världen och mycket annat som jag inte tagit upp. Poängen är att man döljer det av någon orsak.

Vad skulle jag vilja att mina föräldrar skulle gjort? Vi är alla så mycket klokare idag, men då så förstod de inte hur dåligt jag mådde. Kanske vill föräldrar inte tro att deras son eller dotter mår dåligt, har på skygglappar för att det är enklast så. Jag har ingen erfarenhet av föräldraskap, men jag kan tänka mig att vissa ser ett eget misslyckande när de vågar se hur dåligt deras barn mår. Kanske kan det också handla om att de tror att man växer ifrån ett beteende, för som tonåring är ju ingen direkt ångestfri.

Det blir lätt en kamp mellan förälder och barn, precis som det senare kan bli en kamp mellan vårdare och patient. Man jobbar hård för att dölja självskadorna och föräldern eller vårdaren försöker ta reda på och förhindra dessa skador som barnet håller hårt om.

Det här är bara spekulationer, sådant som dök upp i huvudet. Just nu känner jag att min gissning är lika bra eller sämre än någon annans. Så hur upplever ni det? Vad är era tankar kring detta?


xoxo Saari
Kommentarer
Postat av: Vinter

Min mor blev väldigt upprörd över att hon inte sett att jag inte åt. Hon hade själv en ätstörning när hon var ung, så det ligger ju lite i släkten.

Ungefär samtidigt som jag var som mest deprimerad gick min mor in i väggen, som det hette på den tiden, så det kanske inte var så konstigt att hon inte såg mitt mående.



Jag hade absolut ingen insikt i min ätstörning. Den var trots allt av lättare karaktär och jag tyckte att "jag äter ju, alltså har jag ingen ätstörning". Men det beror ju också på vad man äter i förhållande till hur mycket man tränar...



Det är det svåraste jag gjort att berätta för mina föräldrar att jag mår dåligt. Kanske för att jag vet att de kommer att klandra sig själva för att inte ha sett mitt mående. Någonstans tror jag att de flesta föräldrar vill det bästa för sina barn och, som du sa, ser det som ett misslyckande när de missat något så viktigt som psykisk ohälsa.

2011-06-14 @ 07:22:14
Postat av: Livmoderskeppet

För mig handlade det om att jag inte ville såra min mamma och pappa. Jag är deras barn, inte vilken person som helst. Jag ville inte att de skulle förstå att den de är mest rädd om i hela världen ville dö. Tänk hur det måste vara för en förälder att höra? Om man tänker hur man själv reagerat när ens föräldrar brutit ihop och t ex velat dö pga sorg. Och ens barn, det måste vara hundra gånger värre. Kan inte tänka mig något värre än att någon skulle skada mitt barn. Tänkte likadant som barn. Jag ville skona mina föräldrar för att jag älskar dem så oerhört och vet att de älskar mig.



Är jätterädd för att mina barn i framtiden ska börja skada sig själv. Måste ju vara fruktansvärt.

2011-06-14 @ 08:41:54
URL: http://livmoderskeppet.blogspot.com
Postat av: Livmoderskeppet

Sex och annat som hör tonårslivet till har jag kunnat prata om väldigt öppet. Det är ju inte nödvändigtvis skadligt. Brukar oftast inte vara det. Det är för de flesta ett glädjeämne i livet.

2011-06-14 @ 08:43:09
URL: http://livmoderskeppet.blogspot.com
Postat av: Anonym

Jag har, anonymt följt din blogg under en längre tid. Jag är väldigt imponerad hur du ger uttryck för dina tankar, det nätverk du har, den styrka du har och att du har ett fantastiskt skrivande sätt att förmedla detta- vilket ger mig en mängd lärdomar att försöka tänka på i mitt arbete- TACK för att du sätter ord på vad många (som du) går och bär på/ J

2011-06-14 @ 23:20:36
Postat av: Anna

Inte kunnat komentera på länge, haft strul med internet. Men här var blkand de frsta ställena jag kika in på med en gång. Du har så himla mycket klokt att skriva! Hinner inte utvärdera riktigt, men jag hållere med dig på många punkter. Jag hade inte en endaste tanke på att säga till ina föräldrar. Skamen. Svagheten. Allt som bara sa "Nej!!" när jag för en gång ens lyckades komma på tanken.



Hoppas det funkar annars, med dig alltså! Som sagt, jag gillar det du skriver!

2011-06-15 @ 22:59:17
URL: http://annasjogren.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: