Dagens goda gärning 2.0.

2011-06-28 @ 18:55:12
Minns ni Dagens goda gärning?

Idag när jag och Mary var ute och rökte så såg vi ett äldre par komma gåendes med samma man mellan sig. Jag ropade till mig dem, men de vågade inte släppa honom. Vi stannade ute på balkongen och när de hjälpt gubben in och sedan kom ut så berättade vi att vi hjälpt gubben hem tidigare och att det egentligen bara gäller att ringa polisen nästa gång.

Vi sa att ambulansen inte kunde ta in honom trots att han slagit sig i huvudet, de behövde hans underskrift fördet. Det äldre paret berättade om en alkis som bodde i deras trappuppgång som ramlat och slagit ihjäl sig på fyllan. Vi svor tillsammans lite över att vården inte tar missbrukare på samma allvar som andra.

En sak har vi lärt oss, och det är att en god gärning som att halvt om halvt bära hem en alkoholist är som att göra denne en björntjänst. Om vi hittar honom på busshållplatsen en gång till ringer vi polisen, fast vi vet att han inte vill det... Jag vet själv att det inte är så roligt att få åka till sjukhuset med polis eller ambulans, men ibland kräver situationen det helt enkelt.

Fast - vården skiter som sagt i gamla alkisar.

Världen är bra konstig.


xoxo Saari
Kommentarer
Postat av: ♥ Tjelsi - så kan det gå när inte haspen är på ♥

Fler videobloggsinlägg tack!

2011-06-28 @ 20:41:41
URL: http://tjelsi.com
Postat av: ♥ Tjelsi - så kan det gå när inte haspen är på ♥

sv Tack så mycket!



Btw hur gick det med polisanmälan?

2011-06-28 @ 20:49:02
URL: http://tjelsi.com
Postat av: ♥ Tjelsi - så kan det gå när inte haspen är på ♥

sv Vilken skit...

2011-06-28 @ 22:27:51
URL: http://tjelsi.com
Postat av: Bullo

Vården skiter oftast i gamla alkisar eftersom att dom redan är körda. De har gjort sitt val och det finns inte mycket att göra åt. De kommer dö i sjukdomen och det är deras eget fel att de inte tog tag i det tidigare. Det finns ingen hjälp för människor som inte vill bli friska.

2011-06-28 @ 23:14:44
Postat av: coffincutie

varför ringde ni inte polisen första gången?

2011-06-29 @ 06:54:35
URL: http://coffincutie.blogg.se/
Postat av: mary

hmmm...enligt bullo ska vården oxå skita i anorektiker som inte vågar bli friska. eller alla dom som inte nått sjukdominsikt.



Finns nog ingen som inte VILL bli frisk, men man måste få rätt hjälp och stöd och det får inte alla, tyvärr

2011-06-29 @ 09:02:55
URL: http://janemary.blogg.se/
Postat av: ...

Det ligger nåt i det Bullo säger faktiskt. De kanske inte skiter i en helt, men man blir klart sämre behandlad om man tillfogat sig sin skada själv. När jag sökt för skärsår, infekterade piercingar eller en självvald överdos har jag allt för ofta blivit bemött med kyla och tykna kommentarer.

Och visst är det så att vården struntar i alkisar eller narkomaner som "ändå ska dö snart", även gamlingar som har hemtjänst och snart ska dö får dras med massa onödiga krämpor som ingen orkar ta itu med. "Tanten ska ju ändå dö inom en vecka, varför slösa vår tid på att kolla upp och göra nåt åt hennes urinvägsinfektion?".



Jag tycker förstås att detta är så fel det bara kan bli och jag misstänker att Bullo var sarkastisk som fan och inte menade att h*n tyckte att det är rätt, bara konstaterade att det är så. Fast jag kan ha fel :P

2011-06-29 @ 10:25:11
Postat av: mary

man blir definitivt sämre behandlad då man själv tillfogat sej skada, vilket är väldigt tragiskt. man har ju sällan skadat sej själv för att man inte hade nåt bättre för sej, det finns ju alltid en orsak bakom.



alla borde få en värdig behandling även om de så kommer att dö veckan efter

2011-06-29 @ 12:36:21
URL: http://janemary.blogg.se/
Postat av: Bullo

Alkohol är en beroendeframkallande drog, och många alkoholister är så sjuka att de inte ser och inte vill ta sig ur sin sjukdom. Vården kan inte göra något för dem. Jag har själv erfarenhet av alkoholism då flera i min släkt lider av detta problem. Det är inte samma sak som anorexia tro mig.

2011-06-29 @ 17:17:05
Postat av: B

Dessutom har de flesta alkoholister i den åldern hunnit supa bort hela sin familj och betett sig på ett sätt som skadat dessa människor djupt. Jag är ledsen men jag är inte säker på om jag tror att de ens förtjänar det. Speciellt inte om de inte kommit till insikt om vad de måste göra för att ta sig upp.

2011-06-29 @ 17:29:57
Postat av: Anonym

Dessutom har alkoholister i den åldern oftast hunnit supa bort hela sin familj och på vägen skadat dessa människor djupt. Så om de inte ens kommit till insikt om sin sjukdom och försöker ta sig i kragen är det inte värt det. De har grävt sin egen grav. Och även andras.

2011-06-29 @ 17:32:18
Postat av: Anonym

ops blev två efter varann trodde inte den första skickades x)

2011-06-29 @ 17:32:48
Postat av: mary

alkoholism och anorexia är helt skilda saker, det vet jag men sjukdom som sjukdom kan man ju tycka.

tyvärr vet jag att det är som du skriver, det är bara jävligt synd

2011-06-29 @ 17:45:38
URL: http://janemary.blogg.se/
Postat av: Bullo

Det är synd, det har du helt rätt i. Menar inget illa, men är väl själv lite skadad av att ha sånna människor omkring mig, så blir lätt hård när det gäller just alkoholism.

2011-06-29 @ 22:45:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: