Bloggsvar!

2010-05-01 @ 22:32:42
Har fått några frågor på mitt bloggsvar som jag nu publicerar! Vill du fråga någonting så klicka här:


saaris frågesida

 



igår:
Undrar varför du vill skada dej själv och hur ofta du gör det och varför du gör det?

Har du upplevt nåt svårt i din barndom som skulle vara orsak till att du vill skada dej själv?

Var din barndom mera lycklig eller olycklig?
kram, Saara


profilbild
Självskador har flera olika funktioner för mig. Det är ingen konstruktiv lösning att skada sig, men ändå en lösning. När jag har skadat mig har det varit för att lindra min ångest. Dels sker det saker i kroppen när skadar sig, jag har försökt förklara det för min föräldrar genom att be dem minnas någon gång som de oavsiktligt skadat sig, att kroppen skickar ut ämnen i kroppen som gör att man håller sig lugn. Människan är dessutom konstruerad att sänka blodtrycket och pulsen när man ser blod, det är därför vissa svimmar vid åsynen av blod. Men det är inte den huvudsakliga orsaken, kort sagt kan man väl säga att jag inte tyckt om mig själv och fortfarande inte direkt tycker om mig själv. Förr skadade jag mig oftare än vad jag gör nu, för jag har insett att jag inte kan leva ett liv på det här sättet. Hur ska man kunna fungera i livet om man hanterar sin ångest och negativa känslor på det sättet?

Min barndom har nog varit som vilken annan barndom som helst. Jag var en pojkflicka och blev utkastad från lektionerna för att jag pratade för mycket. Jag passade inte riktigt in, har aldrig gjort det. Min första depression fick jag i fjärde klass i samband med att jag bröt min handled. Jag var mobbad till och från, främst för att jag var tjock och tog plats (metaforiskt talat). Jag blev blygare i tonåren, jag antar att mobbingen verkligen satt sina märken. När man till och med blir mobbad av lärare så antar jag att självbilden blir ganska mörk. Som vilken tonåring som helst så bråkade jag mycket med mina föräldrar, men eftersom jag alltid haft rädslor för att folk ska lämna mig så antar jag att bråken påverkade mig mycket.

I övrigt tycker jag att jag har haft en bra barndom. Jag tyckte så mycket om min familj och har egentligen haft det väldigt bra. Ofta saknar jag att bara vara barn! Jag har haft mycket roligt också och tycker speciellt att det varit givande att vara uppväxt i en musikalisk familj med mycket humor.

Du ställer svåra frågor som jag svarat så kortfattat jag kan, det finns så mycket mer att säga men detta får räcka för nu. Tack för dina frågor!
i torsdags:
Har du tatueringar på armarna eller har du skurit dej?
profilbild
Det är självskador. Jag önskar verkligen att jag tatuerat armarna med något snyggt motiv istället...
Agnetha i torsdags:
En känslig fråga, men jag ställer den ändå. =D

Vet du varför du dissocierar?
Hur tolkade du disso. innan du fick diagnosen?
profilbild
Jag vet faktiskt inte varför jag dissocierar, mer än att det händer när det blivit "för mycket". Till exempel när jag haft så hög ångest att jag bara inte stått ut. Jag tror inte att det handlar om något trauma, varken i barndomen eller senare. I alla fall ingenting jag är medveten om.

Innan jag fick begreppet förklarat för mig så var det svårare för mig att förstå vad som egentligen hände. Så är det visserligen nu också, även om det finns ett begrepp som förklarar de upplevelserna, så kan jag egentligen inte tro på det. Upplevelserna då jag känt att hela världen är overklig är så djupt rotad hos mig. Till exempel så kan jag efter upplevelser om att världen omkring mig lösts upp bli förvirrad och tro att det är så trots att jag inte för stunden dissocierar. För det är ju så verkligt!

Kan tillägga att de lärde tvistar om det är dissociation eller (gräns)psykos jag får ibland.

Hoppas svaret är till nytta, annars kan du kontakta mig igen :)
profilbild
niljam i söndags:
Varför bloggar du? :*
profilbild
Jag bloggar av flera olika orsaker. Dels så älskar jag att skriva, bygga och beskriva saker i ord, och dels så har jag ett stort behov av att stanna upp och reflektera över tankar, känslor och händelser jag upplever.

Just den här bloggen skriver jag dessutom för att sprida kunskap kring den psykiska problematik jag har och beskriva psykiatrin.

profilbild
Självskador har flera olika funktioner för mig. Det är ingen konstruktiv lösning att skada sig, men ändå en lösning. När jag har skadat mig har det varit för att lindra min ångest. Dels sker det saker i kroppen när skadar sig, jag har försökt förklara det för min föräldrar genom att be dem minnas någon gång som de oavsiktligt skadat sig, att kroppen skickar ut ämnen i kroppen som gör att man håller sig lugn. Människan är dessutom konstruerad att sänka blodtrycket och pulsen när man ser blod, det är därför vissa svimmar vid åsynen av blod. Men det är inte den huvudsakliga orsaken, kort sagt kan man väl säga att jag inte tyckt om mig själv och fortfarande inte direkt tycker om mig själv. Förr skadade jag mig oftare än vad jag gör nu, för jag har insett att jag inte kan leva ett liv på det här sättet. Hur ska man kunna fungera i livet om man hanterar sin ångest och negativa känslor på det sättet?

Min barndom har nog varit som vilken annan barndom som helst. Jag var en pojkflicka och blev utkastad från lektionerna för att jag pratade för mycket. Jag passade inte riktigt in, har aldrig gjort det. Min första depression fick jag i fjärde klass i samband med att jag bröt min handled. Jag var mobbad till och från, främst för att jag var tjock och tog plats (metaforiskt talat). Jag blev blygare i tonåren, jag antar att mobbingen verkligen satt sina märken. När man till och med blir mobbad av lärare så antar jag att självbilden blir ganska mörk. Som vilken tonåring som helst så bråkade jag mycket med mina föräldrar, men eftersom jag alltid haft rädslor för att folk ska lämna mig så antar jag att bråken påverkade mig mycket.

I övrigt tycker jag att jag har haft en bra barndom. Jag tyckte så mycket om min familj och har egentligen haft det väldigt bra. Ofta saknar jag att bara vara barn! Jag har haft mycket roligt också och tycker speciellt att det varit givande att vara uppväxt i en musikalisk familj med mycket humor.

Du ställer svåra frågor som jag svarat så kortfattat jag kan, det finns så mycket mer att säga men detta får räcka för nu. Tack för dina frågor!
profilbild
Det är självskador. Jag önskar verkligen att jag tatuerat armarna med något snyggt motiv istället...
profilbild
Jag vet faktiskt inte varför jag dissocierar, mer än att det händer när det blivit "för mycket". Till exempel när jag haft så hög ångest att jag bara inte stått ut. Jag tror inte att det handlar om något trauma, varken i barndomen eller senare. I alla fall ingenting jag är medveten om.

Innan jag fick begreppet förklarat för mig så var det svårare för mig att förstå vad som egentligen hände. Så är det visserligen nu också, även om det finns ett begrepp som förklarar de upplevelserna, så kan jag egentligen inte tro på det. Upplevelserna då jag känt att hela världen är overklig är så djupt rotad hos mig. Till exempel så kan jag efter upplevelser om att världen omkring mig lösts upp bli förvirrad och tro att det är så trots att jag inte för stunden dissocierar. För det är ju så verkligt!

Kan tillägga att de lärde tvistar om det är dissociation eller (gräns)psykos jag får ibland.

Hoppas svaret är till nytta, annars kan du kontakta mig igen :)
profilbild
niljam i söndags:
profilbild
Jag bloggar av flera olika orsaker. Dels så älskar jag att skriva, bygga och beskriva saker i ord, och dels så har jag ett stort behov av att stanna upp och reflektera över tankar, känslor och händelser jag upplever.

Just den här bloggen skriver jag dessutom för att sprida kunskap kring den psykiska problematik jag har och beskriva psykiatrin.
xoxo Saari
Kommentarer
Postat av: Madicken

Underbart att se någon annan som kan blogga öppet om sitt självskadebeteende! För även om man är ur det en bit, så är man fortfarande inaktiv självskadare.



Dock har jag inte alls lika mycket ärr som dig. Och det är jag underbart glad över.

Kram på dig vännen-.

2010-05-01 @ 22:54:22
URL: http://conler.se
Postat av: Saari

Tack så mycket Madicken. Jag tycker att det är viktigt att prata om självskadebeteende, dels för att alla självskadare egentligen inte har någonting att skämmas över och för att jag själv ska kunna avdramatisera hur mina armar ser ut.



Det är sant som du säger. Ärr vill man ju inte ha, även om man kan "försonas" med dem så blir man alltid på ett eller annat sätt bedömd efter dem. Jag funderar på att slipa och/eller genom hudtransplantion ta bord dem framöver, om(?) jag tar mig igenom det här och återfår mental hälsa.

2010-05-01 @ 23:10:43
URL: http://dissociativ.blogg.se/
Postat av: Sanna

Själv är jag nog ganska cynisk och bitter, därför tror jag inte att någonting kan bli bättre. Det beror väl antagligen på mitt bagage. Jag har liksom lärt mig att det är inte värt att hoppas på någonting för det kommer ända aldrig inträffa. Och angående mina päron, så vill jag nog inte ens att det ska bli bättre. Får alltid ångest när jag är i närheten av dem och vill därför helst inte umgås med dem alls.



Det låter som du är bra på att se det goda mitt i allt det som gör ont, och det måste vara väldigt värdefullt. Själv kan jag inte se det på det viset... för om det jävliga alltid kommer tillbaka så betyder det att jag aldrig kommer bli lycklig.



Ja, vad är väl tid om inte nu. Kanske betyder det att man borde lära sig att njuta av de goda stunderna sim kommer emellanåt.



Ush, vad negativ det här blev :/ Är inne i en lite svartare period just nu. Kanske skulle jag inte se allting såhär bittert om jag mådde bättre.



Intressant det där du skriver om att pulsen och blodtrycket sänks när man ser blod. Det hade jag ingen aning om, jag visste bara att jag faktiskt blir lugnare av blod som rinner nedför mina armar och bildar en stor pöl på golvet. Tack för insikten ;)



Kramar Sanna

2010-05-02 @ 10:13:07
URL: http://raseriutbrott.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: