Borderline ur mitt perspektiv.

2010-03-21 @ 13:54:21

Everything you need is around you, the only danger is inside you.

 

Föddes jag med borderline personlighetsstörning? Har jag alltid varit personlighetsstörd eller har det växt fram under åren? Vad var det som gjorde att jag gjorde mig själv sjuk?

 

Borderline är en förlängning av min personlighet, den sjuka delen i min person. En del som man inte kan skära bort likt en cancersvulst, det är en abnormitet i min person. En missbildning som vuxit med mig. Den faller likt en skugga bakom mig och följer med var jag än går. I sagorna tappade Peter Pan sin skugga, det skulle jag också vilja göra men i den verkliga världen finns inte en sådan lyx. Vi är fast med våra skuggor, det är ett faktum att man inte kan bli av med sin skugga. Jag är fast med borderline.

 

Min missbildade skugga bär med sig snabba växlingar i humöret, ambivalens, obegriplig ångest och en osäkerhet i relationer till andra människor och en osäkerhet i jaget. Vem är jag? Jag är svart. Nej, å andra sidan är jag vit. Jag växlar mellan att vara svart eller vit. Nej förresten, jag är båda samtidigt. Svart och vit men sällan grå, tycks det vara. Min skugga har ett onämnbart kaos och primitiva känslor som sällan sätts i dagsljus. De vilar ju i min skugga. Jag är lidande för att min skugga är lidande. Jag är delad i två, ibland tre eller sju. Jag betraktar helheten från avstånd, att vara hel och en enda person är som en saga för barn. Att tro på den men ibland säga ”Jag är för stor för att fortfarande tro på tomten”, och sedan i hemlighet önska att tomten faktiskt fanns. Att ett enat jag faktiskt skulle finnas.

 

För det är jag och min skugga. Alltid jag och min skugga.

 

Kanske vill jag också skylla allting på min skugga, allting som gått fel. Dumma saker jag inser att jag har gjort, men framför allt alla saker som jag borde gjort men inte orkat. Var är mitt liv? Borderline tog det. Förut ville jag bara umgås med min skugga, jag var inte intresserad av ett liv värt att leva. Nu törstar jag efter ett liv fyllt av, just det, liv, Jag jagar det men orkar inte hinna ifatt. Jag ändrar ständigt riktning, det är det som är det värsta med min skuggas inflytande på mig. Jag börjar kämpa upp, men kan rasera det på en sekund. Då måste jag börja om, och ju mer jag byggt upp desto mer ont kommer jag ha efter att ha störtat ner på botten.

 

Borderline är en stor osäkerhet. Alltid en gränslinje mellan ett och två. Alltid val, alltid ambivalens. Alltid otrygghet.

 

Jag kan bli frisk.. 75% av de med BPS tillfrisknar helt och jag skulle kunna skålla hela min kropp, kapa av ett ben, till och med för att vara en utav av dem. Men just det, det är just det jag INTE ska göra. Man blir inte helt av att trasa sönder sig själv. Det kan rädda liv för stunden, men inte bygga ett friskt liv.

 

Val, kval, ekande själskval. Alltid dessa frågor. Är jag frisk eller är jag sjuk? Jag famlar efter mina andetag, fångar ett och ser världen klart för en stund. Min omgivning är helt, på vissa ställen limmade och omplåstrade. Jag har så mycket nu. Allt detta liv som bara väntar på mig! Alla vänners leenden, all kunskap som väntar på att jag ska komma och fånga den, alla toner som väntar på att få ljuda från min strupe. Jag och endast jag kan ta steget ut och börja leva mitt liv.

 

Det fnns så många hinder. Men vad väntar jag på? De försvinner inte förrän jag tar mig över dem. Men långvarid beslutsamhet finns inte i mitt system och jag har inte verktygen, min skugga lämnar mig inte och den är tung, så tung.

 

Själskval, förvirring, skuggor. Borderline gör svårighetsgraden så hög, men jag försöker minnas att det inte sätter upp hindret omöjligt.

 

 

 

xoxo Saari
Kommentarer
Postat av: sm

"stirrar du nog länge in i mörkret så kommer mörkret tillslut stirra tillbaks"

2010-03-23 @ 22:00:07
Postat av: Cora

finns kvar och med dig för vart steg du tar, vare sig de är frammåt eller bakåt<3

2010-03-24 @ 13:18:15
Postat av: Micke Freiling

Hej! Det var längesedan jag mailade dig!

Jag håller med dig i allt du säger och skriver!

Vi kanske skulle kunna brevväxla eller maila

varandra!

Micke Freiling

Lappvärket ab

Box 82

Gruppboendet Envägen

Envägen 12 b

763 34 Hallstavik

2010-04-10 @ 18:26:18
Postat av: My

Jättebra beskrivet

2010-05-18 @ 00:27:11
URL: http://myjosephine.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Jättebra skrivet. Lever också med borderline.

Du satte bra ord på det.

2010-09-01 @ 16:30:33
URL: http://ceciliadarling.bloggplatsen.se
Postat av: Saari

Tack så mycket. Det är ett slitigt liv.

2010-09-01 @ 16:34:55
URL: http://dissociativ.blogg.se/
Postat av: baby

ibland känner jag bara.. är det värt de? ska vi verkligen behöva må såhär hela tiden?

2010-09-08 @ 13:21:49
URL: http://borderlinebabyy.blogg.se/
Postat av: mikaela

Snubblade in på din blogg och är helt stum. Du satte perfekta ord på att förklara precis hur verkligheten ser ut för mig. Väldigt bra skrivet! Kämpa på..!

2010-09-13 @ 02:02:35
URL: http://mikeliii.blogg.se/
Postat av: Sanna

Hej!



Första gången jag hittade hit, läste och blev paff, inte nog med att ditt sätt att skriva är oerhört fängslande och målande, du skriver på ett sätt så jag kan känna att - Exakt så är det ju, eller var det.



Kanske är jag en av dem som tillhör de där 75%, jag vill hoppas det, nu när jag kommit så långt och faktiskt känner mig frisk, men ärren lever kvar, både de i mig och de som finns utanpå, för alla andra , de som ser mig kommer jag alltid vara sjuk.



Kram S

2010-09-20 @ 15:16:39
Postat av: elina

Jättebra skrivet! Känner igen mig i så mycket av det du skriver..

2010-10-22 @ 14:19:10
URL: http://sscarecrow.blogg.se/
Postat av: anja

så otroligt bra skrivet. "Var är mitt liv? Borderline tog det." Där började tårarna falla och dom faller än. Känner igen mig så väl. Återigen, bra skrivet!

2011-02-18 @ 18:57:10
URL: http://aanjaaa.blogg.se/
Postat av: allie

Håller på med ett arbete i psykologi och skriver om Borderline. Skulle du vilja svara på några frågor per mail? Kontakta mig på [email protected]



Tack på förhand

Alexandra Öquist



2011-03-08 @ 23:30:17
URL: http://alexandrastil.blogg.se/
Postat av: Anonym

http://ungefarsahar.blogg.se/

2011-04-23 @ 19:19:31
Postat av: Maria

Känner igen mig fruktansvärt mycket. Däremot så är jag en av de procenten som blivit bättre och kunnat bygga upp ett väldigt fungerade liv - vilket jag tackar en högre kraft för varje dag. Men att läsa din blogg ger mig väldigt mycket verklighetsförankring, jag får aldrig glömma bort hur det var nere i helvetet. Du ger mig styrka! Tack för att du finns.

2011-06-16 @ 22:33:09
URL: http://www.diixiie.se
Postat av: Louisa

Oj.. Jag vet inte vad jag ska säga. Jag hoppas verkligen att du skriver en bok. Hittade ett klipp med dig på youtube också, att du hade slutat skada dig själv. Det är bra jobbat, dock ska du tänka på att alltid leta efter styrkan att resa dig upp när du faller. Själv är jag en 17årig tjej som levt ett jobbigt liv. Jag har alltid varit besvärlig och mått dåligt. Dock vet jag inte om det är av hur mitt liv har sett ut eller om jag blivit "smittad" av borderline. Läkarna tycker att jag stämmer bra in på de symptomen, men eftersom att jag inte är 18 än så vägrar dom att sätta en sådan diagnos på mig. Hör gärna av dig! ([email protected])

2011-08-16 @ 14:11:48
Postat av: izzi

har du funderat på DBT-behandling? Jag har nyligen börjat och det verkar jätta bra och en del som jag känner säger att det verkligen fungerar :)

2012-01-23 @ 09:05:50
URL: http://fuckingparanoid.blogg.se/
Postat av: Isabella

Hej!

Gud vilken text, och gud vad jag känner igen mig. Har dock diagnosen Bipolär, men mycket av det du beskriver - det är jag. Du beskrev mig.

En helt fantastisk blogg!

Du har inte funderat på att göra en bok?:)



Jag vet inte riktigt vad jag mer ska säga, mer än att jag är imponerad.

Jag söker och söker efter någon som förstår... och här hamnade jag.



/ Bella

2012-03-01 @ 01:12:50
URL: http://bessii.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: