Förvirrad.

2010-12-03 @ 12:11:31
Läser på wikipedia om schizoaffektivt syndrom. Jag förstår ingenting egentligen. Jag förstår inte hur det fungerar i praktiken, vad som är mina problem, vilka diagnoskriterier jag uppfyller, vad det är som gjort att jag hamnat där.

Men egentligen har ingenting förändrats. Det är en ny diagnos och tyngre än vad jag haft tidigare, jag vet inte om jag känner att den överensstämmer med mina problem, men jag är ju jag ändå. Jag är Sara med allt vad det innebär.

Jag ska inte stirra mig blind på diagnosen, men nu när jag mår relativt bra trots omständigheterna så tänkte jag passa på att försöka samla information om den. Som vi alla vet så är ju inte wikipedia optimalt. Den enda som faktiskt kan ge mig svaren är min läkare.

Nästa vecka ska vi ha vårdmöte och ta reda på hur min framtida behandling ska se ut.

I helgen flyr jag från allt, flyr hem till Mary och bara myser. Vi har båda känslostormar som står oss upp i halsen, men det är okej, för jag vet att hon finns där för mig och att jag finns där för henne. Vi ska ta hand om våra sårbareheter (DBT-skadade, hehe) och bara mysa.

Så får världen fortsätta snurra om den vill, men nu tar vi en paus från verkligheten en stund.


xoxo Saari
Kommentarer
Postat av: mary

jag kollade upp det på wikipedia oxå, bara för att försöka förstå lite mer, men jag känner mej ganska clueless oxå. svårt att sätta sej in i det, den rena faktan känns så hård och jag kan förstå att det känns svårt att ta in. men som du säger, du är sara, oavsett diagnos. och sara tycker vi mycket om :)

2010-12-03 @ 12:43:15
URL: http://janemary.blogg.se/
Postat av: Vinter

Om man nu vill vara lite positiv så verkar det ju faktiskt som att man kan bli frisk från det med lite tur...



Jag orkade inte läsa så noga på wiki. För mycket text och för lite koncentration. Finns det inte andra ställen att läsa typ läkarlexicon eller så? Fast där är det väl skrivet på läkarspråk förståss...

2010-12-03 @ 14:27:50
URL: http://vinterrosa.blogspot.com
Postat av: Jänny

Det är fantastiskt att ni har varandra och att ni båda kämpar mot självskadan.

Jag gör samma sak. Jag är skadefri sedan ungefär 2 månader! :) Mycket tack vare min underbara bästa vän. <3 (Som bor i Ume.) ;)



Din diagnos låter ... flummig, om jag får säga det själv. INte hört om den tidigare, men.

2010-12-03 @ 16:03:14
Postat av: Anonym

VAR MED OCH TÄVLA OM ATT BLI DAGENS BLOGG! Ger även toasters. ;)

http://SCME.blogg.se

2010-12-03 @ 17:58:31
Postat av: Carrooouw

Är det skillnad på diagnosen schizofreni och schizoaffektivt syndrom?

Har bara läst om och hört talas om just schizofreni nämligen :P Så undrar bara.

2010-12-03 @ 17:59:05
URL: http://carrooouw.se
Postat av: INFINITETERNITY

Paus från verkligheten är det bästa som finns. Speciellt när man VERKLIGEN behöver det. Det är jättebra att du har någon att prata med.



Försök googla typ "schizoaffektivt syndrom + schizofreni + skillnad" så kanske du hittar någon jämförelse. Stay strong.

2010-12-03 @ 18:10:35
URL: http://infiniteternity.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jag har också fått diagnosen schizoaffektiv, men har den depressiva varianten. Har försökt skriva ihop lite på min blogg om det kan vara till hjälp.



Take care!

2010-12-03 @ 21:15:55
URL: http://svartvitalinjer.blogg.se/
Postat av: Thina

Jag hade svårt att få grepp om det när jag pluggade, så jag tror inte att jag kan förklara det heller, ska ta och kolla lite någon dag och se om jag kan förklara det för dig! Men det är inte alls säckert, har ett svagt minne av att jag hade skit svårt att reda ut just den biten. Men Visst har det med bipolär att göra på något vänster?

Men jag återkommer! Nu är jag bara så trött att det snurrar,,,för lite sömn och resa till berlin i snöstormen.



Men man skainte ta för hår på just diagnoser, man är den man är! Men sen kan det ju förklara saker åxå, så man kan se varför man är som man är.

2010-12-07 @ 18:45:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: