Att vara sig själv.

2010-12-19 @ 21:11:21

Saari ungefär ett år sedan.

 

 

Jag har aldrig kunnat vara någon annan än mig själv. Därför antar jag att jag sett som lite galen från barnsben, att släktingar skrattar och tycker att det är charmigt när jag kommer med mina kommentarer eller när jag avviker från normen. Pojkflicka som jag var så skrämde jag tjejerna med mitt beteende. Jag tyckte att pojkarna var roligare att umgås med, fast där var jag tvungen att bekräfta min rätt att vara med dem just för att jag är tjej. Det var inte lätt.

 

Jag är Sara som tog över ordförandeskapet i feministgruppen i högstadiet, Sara som inte sitter tyst när en lite mer konservativ släkt pratar politik utan yttrar sina åsikter (ärligt talat är jag dock less på att bli kallad VPK;are), Sara som inte riktigt kunde göra som hon blev tillsagd och som bara inte kunde hålla käften.

 

Det är någonting jag är stolt över, men det har inte varit rätt. Det där med att vara sig själv är svårt i en värld som denna. Jag citerar E.E Cummings: To be nobody but yourself in a world which is doing its best, night and day, to make you everybody else means to fight the hardest battle which any human being can fight; and never stop fighting.

Men jag slutade kämpa. Det var skolan som tryckte ner mig. Någonstans i högstadiet började min resa till att bli en grå mus. I gymnasiet var jag mitt pratsamma jag i ett par veckor tills jag insåg att jag bara försatte mig i en dålig situation, jag blev mer mobbad än någonsin. Ingen orkar det, och jag vet att det är många som inte orkar. Ändå kunde jag inte dölja den jag var, jag bara dämpade mig själv till den grad att jag började att tvivla på mig själv.

 

Nu, post-skolan, så har jag trots mitt mående fått veta vilka personer vars åsikter betyder någonting och fått mycket bekräftelse på att det är okej att vara jag, att jag faktiskt är en bra person. Jag har speciellt mitt boende att tacka för där människor i alla åldrar har varit min spegel när jag klätt mig och sminkat mig annorlunda, där jag fått vara mig själv fullt ut både på insidan och utsidan.

 

Bildterapin i fredags har fått mig att tänka på allt detta. Min skyddsaura av vänner som låter mig vara den jag är, som känner mig och som accepterar och uppskattar mig. Jag önskar att jag haft allt det här tidigare, men jag är tacksam att jag har det nu. Jag älskar er som stärker mig idag!

 

Vara sig själv, det är svårt men samtidigt väldigt lätt. Vi är alla den vi är, oavsett om vi visar det utåt eller ej, men jag hoppas på en framtid där ingen behöver gömma sig bakom en mask. För det funkar inte att inte vara den man är, det kanske går ett tag men inte i längden. Jag önskar att jag var unik när jag säger att jag fick ändra på mig för att i så stor utsträckning som möjligt undvika mobbing, men jag tror att de flesta har samma problem som jag haft fast i olika utsträckning och i olika situationer. Antingen så lägger man sig ner eller så slåss man med en låtsasattityd fast man liksom alla andra oftast är osäker på sig själv. Det finns olika taktiker att hantera mobbing.

 

Bilden längst upp, det är jag. Har någon ett problem med det, problem med att jag inte är arbetsför, problem med att jag har en flickvän trots att jag själv är kvinna eller att jag säger som jag vill och försöker ha civilkurage nog att säga ifrån när andra är invaliderande och orättvisa - ja då är det deras problem. Jag har äntligen insett att jag kan leva mitt liv som jag vill utifrån den jag är.

 

Jag kan inte säga att jag tycker om mig själv så mycket, det är svårt när man blivit intalad så länge att man inte duger, men jag börjar komma närmre det, som till exempel genom att skriva det här inlägget.

 

Thanks for making me a fighter.

 

 


xoxo Saari
Kommentarer
Postat av: Tessla

Du är sjukt cool ju! Och bilden var jättefin.

2010-12-19 @ 22:18:31
URL: http://kitkatten.blogg.se/
Postat av: Vinter

Så sant!

Jag hittade min aura av vänner tidigare, men inte i skolan. Däremot blev det väldigt jobbigt efter gymnasiet då alla började flytta åt olika håll. Jag saknar fortfarande den varma, tillåtande vänskapen där jag kan vara jag och ingen annan. (Den finns, men det är långt mellan gångerna)



Samtidigt är jag evigt tacksam att jag fann dem innan gymnasiet. Jag vill inte ens tänka på vart jag hade hamnat annars...

2010-12-20 @ 08:55:28
URL: http://vinterrosa.blogspot.com
Postat av: Linnéa

Apropå arbetsför ; är det din plan att leva på bidrag resten av ditt liv? Jag menar absolut inte det här på ett elakt sätt, utan jag är uppriktigt intresserad då jag aldrig ser dig skriva om någon form av arbetsträning här på bloggen?

2010-12-20 @ 20:11:51
Postat av: Saari

Tessla: Jag är som folk är mest, tycker jag. Men tack!



Vinter: Vad skönt att du hade dem. Riktiga vänner är ovärderliga. Som att falla på en mjuk madrass när man väl faller.



Linnéa: Jag tror att det är väldigt få procentuellt som vill leva på bidrag under hela sitt liv. Dels är bidragen så små att man inte har råd till särskilt mycket och speciellt inte oförutsägbara kostnader om man som jag tappade glasögonen i vattnet i somras. Dessutom innebär en långvarig sjukskrivning att man ställs utanför samhället, man blir utan det sociala som ett arbete innebär. Självklart vill jag inte leva på bidrag hela mitt liv, men bidrag lever jag på så länge jag behöver det.



Min plan är att jobba med böcker på ett eller annat sätt. Mitt drömjobb skulle vara att bli bibliotekarie, eller arbeta på en bokaffär/antikvariat. Och såklart så vill jag ju skriva. Att leva på skrivandet hade varit underbart. Jag har visioner och mål, men just nu är jag inte arbetsför utan är mitt uppe i att arbeta med mig själv. Det är mitt jobb just nu,

2010-12-20 @ 20:24:38
URL: http://dissociativ.blogg.se/
Postat av: Cosmos

Jag delar din uppfattning. Det r coolt att va sig själv. Jag blev också mobbad och utfrysen fast jag försökte bevisa för alla att jag var en av dem. När jag la av med det tänkandet, kom människorna och vännerna. De gillar mig för att jag är jag.

2010-12-23 @ 13:57:40
Postat av: Cosmos

Dessutom är du snygg och sexig!!!

2010-12-23 @ 13:59:35
Postat av: Angelica

Det är inte lätt när man växer upp alla gånger.. jag tycker iallafall du är en riktig kalaspingla! :)

2010-12-23 @ 23:19:40
URL: http://tjockkatt.webblogg.se/
Postat av: coach7store

Good post! Thanks for sharing with us, I'll recommend it to all my friends!

2011-02-23 @ 03:21:49
URL: http://www.coach7store.com
Postat av: P-A

Hej tjejen! Alla har rätt att vara sig själv på in och utsidan. Är mig själv på både in och utsidan och bryr mig inte minsta alls vad folk tycker, tänker och säger om en. Stå på dig och stå för vem du är. Ps. Är kille som använder kjol, leggings mm.

2011-04-26 @ 13:08:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: