Säkerhetsbeteenden.

2010-04-24 @ 14:44:19

Sugarheart skickade mig den här bilden igår <3

 

Man glömmer så lätt att man är någon, att man betyder någonting för någon. Och så får man en sånhär bild skickad till en! Det värmer om hjärtat och orden kvävs av känslorna, jag kan inte säga annat än TACK, sockerhjärtat!

 

Jag vet inte varför, men jag kände mig bakis när jag vaknade. Kanske för att jag försköt 20-medicinen igår i och med att jag var på födelsedagskalas hos Maria. Det var roligt och det kom ganska många, först var jag stel och jag fick kämpa för att inte använda mina "säkerhetsbeteenden". När jag är i en situation där jag känner mig otrygg, har ångest eller är rädd för att få panikångest så finns det alltid ett gäng saker jag tänker på:

 

  • Ser till att min ifall-att-jag-skulle-kräkas-påse är med mig (fast jag aldrig kräkts av ångest).
  • Ser till att jag är medveten om var en eventuell toalett är ifall jag skulle behöva vara ifred.
  • Kollar var utgången är, ifall jag skulle behöva springa ut.

Allt detta är ett undvikande från situationen man är i, ett undvikande av nuet. Säkerhetsbeteenden är i stunden någonting tryggt, men i längden så kommer det inte hjälpa en att leva ett normalt liv. Jag måste kapa mina säkerhetsbeteenden för att kunna leva i nuet och vara mindful.

Efter ett tag så lugnade jag mig och hade faktiskt riktigt roligt. Jag hoppas att Maria tyckte om presenterna hon fick och förstod hur omtyckt hon är! Hon har kommit att bli en av mina bästa vänner, hon finns alltid där för mig och både stöttar och pushar mig. Jag älskar henne!



xoxo Saari
Kommentarer
Postat av: ♥ Tjelsi - så kan det gå när inte haspen är på ♥

jag har inte heller kräkts av ångest, men känt som att jag ska göra det och fått sura uppstötningar...



jättefin bild btw!

2010-04-24 @ 15:51:08
URL: http://tjelsi.com
Postat av: Saari

Jag känner mycket av mina känslor i magen och mår ofta illa av ångest, trots att jag VET att jag det inte är så troligt att jag ska kräkas av ångesten eftersom jag inte gjort det förr så känns det ändå som att det är precis det jag ska göra. Läskigt, usch!

2010-04-24 @ 16:28:36
URL: http://dissociativ.blogg.se/
Postat av: Maria

förutom allt kräkande, :P

åh, så fint av dig!

Klart ja blev så himla glad att ni kom!



Jag rodnar,



Du är trygghet för mig <3 <3



KRAM



2010-04-24 @ 22:40:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: